Minggu, 08 November 2015

Bagaimana untuk Menggunakan Neti Pot

Bagaimana untuk Menggunakan Neti Pot

Pengairan hidung dengan menggunakan periuk neti sebenarnya prosedur Hindu Perempuan daripada Yoga sering dipanggil Jala Neti yang, dalam bahasa Sanskrit, diterjemahkan sebagai "pembersihan air". Ia sebenarnya satu kaedah yang agak popular untuk membersihkan kotoran dan membina lendir keluar dari lorong-lorong hidung untuk memastikan mereka sihat daripada jangkitan dan membantu pernafasan untuk semua kesihatan di seluruh baik. Pada masa kini, ia adalah alat kesihatan popular untuk beberapa isi rumah di seluruh dunia untuk mengurangkan gejala alahan dan / atau kerengsaan daripada masalah sinus.

Penyelesaian Pembersihan hidung

Sebelum menggunakan periuk neti, ia adalah sangat penting untuk memilih yang sangat baik penyelesaian pengairan hidung yang akan bekerja terbaik untuk betul mengepam keluar saluran pernafasan hidung. Jenis yang paling lazim adalah penyelesaian masin mudah menggunakan apa-apa tetapi semua garam laut semulajadi, walaupun terdapat banyak individu yang menggunakan iodin bebas garam. Walaupun jenis garam digunakan, seseorang mesti membeli garam bersih dan tulen yang bebas daripada bahan tambahan tiruan dan bahan kimia sintetik, walaupun anda akan mencari produk di mana kuantiti kecil natrium bikarbonat dimasukkan ke dalam larutan garam supaya ia akan menjadi lebih ringan pada tisu-tisu hidung.

Sebagai peraturan, ia adalah idea yang baik untuk mempunyai tidak lebih daripada satu peratus kepekatan garam dalam penyelesaian pengairan anda, yang akan berakhir menjadi hampir dengan 1 sudu teh setiap 500ml air. Suhu pilihan penyelesaian masin akan berbeza dari seorang ke seorang yang lain. Ramai orang lebih suka penyelesaian yang agak panas dan ada seperti penyelesaian yang lebih sejuk, tetapi ia mungkin menjadi satu keputusan yang bijak untuk menggunakan suhu asas yang dekat dengan suhu badan seseorang sendiri. Ini akan memastikan bahawa anda lebih selesa tanpa berpotensi merengsakan tisu hidung dalam.

Langkah-langkah untuk Menggunakan Neti Pot

Sebelum digunakan, sentiasa memastikan periuk neti bersih dalam dari mana-mana zarah asing dan serpihan. Ini adalah penting untuk memastikan penyelesaian masin kekal tulen dan untuk memastikan kandungan berbahaya daripada memasuki ke dalam lorong-lorong hidung, yang bertentangan dengan membersihkan mereka keluar.

Menggunakan periuk neti akan melibatkan beberapa langkah mudah supaya anda boleh yakin dengan keputusan pengairan hidung optimum.

1 - Pada mulanya, campuran larutan garam dengan mencampurkan garam dengan air sehingga akhirnya ia dibubarkan sepenuhnya, selepas itu mencurah ia di dalam periuk.

2 - Sekarang, halakan kepala anda ke hadapan dengan dagu bersudut ke arah dada. Jika lubang hidung kanan anda akan dibersihkan pertama, sengetkan kepala anda sedikit ke kiri. Tindakan ini adalah yang terbaik selesai di luar, bersandar atas tumbuh-tumbuhan atau dalam rumah atas singki dapur untuk menangkap air larian.

3 - Selepas itu, merebut muncung periuk neti dan perlahan-lahan masukkan ke dalam lubang hidung pertama. Pastikan untuk tidak menolak pembukaan muncung sepenuhnya dinding hidung kerana ini boleh menghalang aliran air.

4 - Jadi sekarang, memastikan mulut anda terbuka untuk udara dan untuk membolehkan air untuk mengarahkan melalui saluran hidung, dan bukannya ke dalam kerongkong. Walaupun sesetengah orang boleh mengalami air larian ke belakang tekak, biasanya ia adalah disebabkan oleh prosedur yang dilakukan tidak betul atau beberapa ciri-ciri fisiologi dan yang diselesaikan dengan mudah dengan hanya meludah keluar diikuti dengan berkumur air bersih.

5 - Kemudian, sengetkan periuk untuk membolehkan air mengalir dari ayat satu hidung dan keluar melalui yang lain.

Pastikan untuk memohon prosedur yang betul untuk membantu anda membersihkan laluan hidung teliti - bebas dari sebarang rasa tidak selesa. Majoriti pengamal yoga menggunakan periuk neti sebelum setiap sesi. Adalah dicadangkan untuk menggunakannya setiap sekarang dan sekali lagi, seperti pada masa-masa alahan tinggi atau sinus meluap-up.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar