Minggu, 08 November 2015

Ujian Minyak Pokok Teh Buktikan Kegunaan Perubatan

Ujian Minyak Pokok Teh Buktikan Kegunaan Perubatan

Teh minyak pokok juga dikenali sebagai Australia minyak pokok teh, minyak Melaleuca dan nama Latin ialah Melaleuca alternifolia. Minyak pati seperti pokok teh diperolehi dengan menyuling daun dengan wap dan tumbuhan ini adalah tumbuhan semula jadi dari Australia. Dekad yang lalu teh yang dibuat dari daun pohon dan dengan itu minyak itu dinamakan pokok teh. Bahagian perubatan pokok itu adalah daun. Mengapa minyak ini begitu popular? Pokok ini mempunyai kelaziman tradisional dan perubatan selama beberapa dekad oleh orang asli Australia.

Orang-orang asli telah menggunakan daun teh-pokok untuk penyembuhan luka terbakar, jangkitan dan melecet kulit dengan menghancurkan daun segar dan menggunakan daun di kawasan yang terjejas. Daun pokok teh mempunyai anti-kulat dan anti septik sebagai minyak daripada pokok teh mengandungi terpenoid. Minyak daripada pokok-pokok aktiviti anti-bakteria adalah sebatian daripada terpinen-4-ol yang banyak terdapat dalam daun.

Ia boleh digunakan untuk keadaan kesihatan banyak seperti kelemumur, seriawan, jerawat, vaginitis, bisul, penyakit periodontal dan penyakit kaki makan air dan juga ekzema, jangkitan yis, kutu dan psoriasis. Minyak pokok ini dibuat sehingga ke dalam minyak pati tulen dan juga merupakan bahan tambah dalam salap, syampu, losyen, sabun dan krim. Salah satu keperluan untuk menyedari bahawa pokok ini tidak sama seperti minyak niauouli, minyak pokok ti, minyak teh Cina, kanuka minyak, minyak Cajeput dan minyak manuka.

Para penyelidik telah dilakukan banyak ujian ke atas keberkesanan minyak pokok ini. Satu kajian telah dijalankan di mana penggunaan dua puluh lima peratus lima puluh peratus penyelesaian telah digunakan pada orang dengan penyakit kaki makan air dan plasebo juga digunakan pada mata pelajaran. Mata pelajaran ini terpaksa memohon penyelesaian untuk kaki mereka dua kali sehari dan keputusan menunjukkan selepas empat minggu memohon penyelesaian bahawa terdapat peningkatan yang ketara berbanding dengan plasebo.

Kajian juga menunjukkan bahawa lima puluh peratus daripada kumpulan yang menggunakan minyak ini telah sembuh sepenuhnya berbanding dengan kumpulan plasebo. Empat daripada mata pelajaran dibangunkan dermatitis dan menarik diri daripada program ini dan selepas menghentikan minyak dermatitis yang bertambah baik. Tiada kesan sampingan lain yang dikemukakan dalam perbicaraan ini.

Satu lagi percubaan telah dijalankan ke atas orang yang mengalami jangkitan kulat pada kuku kaki. Mata pelajaran ini digunakan penyelesaian seratus peratus minyak dan kawalan yang digunakan antikulat topikal yang mengandungi satu peratus daripada penyelesaian Clotrimazole. Minyak pokok teh enam bulan kemudian terbukti lebih berkesan berbanding dengan penyelesaian anti kulat yang berdasarkan budaya kuku jari kaki dan ciri-ciri klinikal.

Banyak ujian klinikal telah dijalankan menggunakan minyak ini dan semua ujian ini telah membuktikan bahawa pokok ini pasti telah penyembuhan hartanah. Walau bagaimanapun satu kajian menunjukkan bahawa minyak boleh mengubah tahap hormon sebagai mata pelajaran beberapa lelaki yang dibentangkan dengan payudara yang lebih besar, iaitu tidak dapat dijelaskan. Orang-orang yang menghidap kanser, mengandung atau menyusu dan mempunyai kepekaan hormon tidak perlu menggunakan minyak dari pokok.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar