Minggu, 08 November 2015

Tulsi Tea - Nikmati Faedah Kesihatan Piala harian

Tulsi Tea - Nikmati Faedah Kesihatan Piala harian

Teh Tulsi adalah salah satu teh yang paling kegemaran digunakan di pejabat saya. Setiap minggu saya perlu menggantikan bekalan saya itu di bar teh saya. Salah satu sebabnya ialah kerana ia hanya rasa yang baik. Satu lagi sebab ialah saya telah mengajar pesakit saya tentang faedah-faedahnya. Anda mendapat yang besar "menjemput saya perasaan" daripadanya dan ia tidak mempunyai kafein di dalamnya.

Ocimum sanctum, yang dipanggil Tulsi di India, adalah perkara biasa dalam tradisi Hindu. Juga dikenali sebagai Holy Basil, ia yang paling dihormati semua tumbuh-tumbuhan rumah di India. Holy Basil digunakan sebagai herba penyembuhan dan dianggap penjelmaan semula Visnu. Oleh itu, ia dianggap "suci".

Kajian terbaru telah menunjukkan bahawa manfaat yang paling relevan teh Tulsi adalah bahawa ia melindungi daripada kesan radiasi. Peristiwa-peristiwa baru-baru ini di Jepun berikutan gempa bumi yang hebat masih bermain-main. Kebocoran radiasi tidak berhenti, walaupun sekarang kerana saya menulis artikel ini pada 28 Mei 2011.

Penyelidikan mengenai kesan teh Tulsi juga menunjukkan bahawa ia meningkatkan sistem imun yang lemah, merendahkan kolesterol, mengurangkan tekanan darah tinggi, meningkatkan kesihatan paru-paru, membantu dalam pencernaan, dan membantu untuk menyeimbangkan gula dalam darah.

Ia adalah sangat penting untuk ambil perhatian bahawa orang dengan HIV boleh mendapat manfaat yang besar daripada mempunyai cawan harian teh. Juga, walaupun saya tidak menyokong apa-apa yang merokok, adalah penting bagi perokok untuk minum teh Tulsi penyelidikan memberitahu kita bahawa ia membantu menjana semula tisu paru-paru.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, teh Tulsi juga dikenali sebagai Holy Basil. Ia merupakan tumbuhan mudah untuk berkembang dan sangat biasa dalam banyak keluarga di India. Holy Basil datang dalam dua bentuk - tumbuhan hijau dan yang ungu. Dengan ungu batang dipanggil Krishna Tulsi dan bentuk hijau dipanggil Rama Tulsi. Dikatakan bahawa dalam cerita rakyat India jika anda makan tiga daun Basil Suci segar yang anda akan menghalang sebarang penyakit.

Tulsi adalah salah satu tumbuhan yang paling banyak dikaji dalam farmakologi Ayurveda. Ia telah terbukti mempunyai highestamount nilai anti-oksida semua lain herba ayurveda dikaji. Ia adalah tegak manis-wangi pubescent herba, 30-100cm tinggi, yang semakin meningkat dengan banyaknya berhampiran taman-taman bidang ditanam dan gurun. Its daun, biji, dan keseluruhan tumbuhan berguna.

Tulsi menawarkan pelbagai spektrum faedah kesihatan walaupun dari hanya satu cawan teh. Nutrien yang dikenal pasti di dalamnya kalsium ae, vitamin A dan C, zink, besi dan klorofil. Ia tidak digalakkan untuk minum lebih daripada dua cawan ia setiap hari. Satu mungkin idea yang lebih baik, kerana ia adalah kuat; pasti lebih tidak lebih baik. Ia juga mempunyai kesan pemanasan jadi jika anda panas atau mempunyai hot flashes kemudian teh Tulsi tidak akan menjadi baik untuk anda hari itu.

Tulsi dianggap rasayana dalam perubatan Ayurveda. Ini bermakna ia adalah herba yang membantu meningkatkan perfusi di peringkat tisu yang membantu nutrien untuk diserap ke dalam sel-sel. Sama seperti dengan lada panas yang mempunyai rasa yang panas, Tulsi mempunyai rasa yang manis, pedas, dan astringen dan mempunyai kesan pemanasan pencernaan pos. Ia meningkatkan pita, yang adalah mengapa jika anda panas atau cenderung untuk berjalan panas maka ini bukan teh untuk anda. Walau bagaimanapun, ini tidak terpakai dalam kes demam benar kerana Tulsi sangat membantu untuk mengurangkan demam. Prosedur dalam mengurangkan demam adalah untuk mengambil Tulsi dengan lada. Ini mendorong berpeluh untuk membantu saluran jelas tersumbat dan menurunkan demam.

Tulsi adalah indah jika anda tercungap-cungap di melakukan senaman mudah. Sudah tentu, ia adalah penting untuk sentiasa merujuk kepada doktor jika anda tercungap-cungap di melakukan senaman atau mengalami masalah pernafasan yang serius atau berterusan.

Berikut adalah resipi yang digunakan untuk sejuk, batuk atau kesesakan sinus.

Ambil 1/4 sudu kecil. halia, 1/2 sudu kecil. daripada kunyit, dan 1/2 sudu kecil. Tulsi. Rebus bahan-bahan ini dalam satu setengah cawan air. Mendidih ke satu cawan. Adakah ini dua hingga tiga kali sehari.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar