Minggu, 08 November 2015

Peranan Chiropractic Care dalam Kecederaan Kepala Ditutup

Peranan Chiropractic Care dalam Kecederaan Kepala Ditutup

Kecederaan kepala yang tidak melalui tengkorak dipanggil kecederaan kepala tertutup. Contoh kecederaan kepala tertutup adalah perlanggaran yang diterima oleh kepala yang berlaku semasa jatuh, serangan fizikal dan kemalangan jalan raya. Kanak-kanak biasanya mengalami kecederaan kepala tertutup yang diperolehi daripada kemalangan basikal.

Pelbagai ancaman boleh disebabkan oleh kecederaan kepala tertutup seperti tekanan intrakranial dan radang otak, yang adalah hasil daripada pukulan deras ke kepala. Hasil seperti ini boleh merosakkan tisu otak dan sel-sel saraf yang menyebabkan kerosakan otak saka.

Kecederaan kepala tertutup dikategorikan sebagai sederhana atau teruk yang boleh mengakibatkan kecederaan otak yang melampau atau kematian mangsa. Terdapat beberapa jenis kecederaan kepala tertutup.

Gegaran memberi kesan kepada fungsi-fungsi normal otak untuk tempoh yang singkat. Ia dianggap sederhana, sebagai mangsa gegaran tidak pengsan atau runtuh walaupun ini tidak boleh dituntut sepanjang masa. Gegaran biasanya berlaku dalam aktiviti sukan.

Luka memar otak adalah lebam tisu otak yang terhasil kepada kekacauan otak. Kejadian ini menghasilkan pendarahan yang diambil ke dalam tisu otak. Penyerapan cecair serebrospina dalam tisu otak boleh mengakibatkan kecederaan saraf stabil. Berbanding dengan gegaran, luka memar otak menjejaskan satu bahagian otak yang sementara yang kedua merebak keluar.

Kecederaan akson meresap kerosakan otak yang paling dahsyat. Ini berlaku kepada orang-orang yang menjadi mangsa kemalangan kereta berkelajuan tinggi. Mangsa mengalami keradangan otak dan tekanan intrakranial dan akhirnya meninggal dunia akibat koma.

Hematoma intrakranial yang berlaku apabila otak ditolak ke arah bahagian dalam tengkorak. Apabila ini berlaku, darah akan berkumpul di luar salur darah otak atau di tengah-tengah otak dan tengkorak. Memandangkan otak kita tidak dicipta untuk menghabiskan cecair banyak, hematoma intrakranial akan timbul. Kejadian ini memerlukan perhatian perubatan dengan segera. Jika darah yang berlebihan tidak disalirkan dari otak, pesakit boleh mempunyai sawan dan mungkin tidak sedarkan diri.

Peranan kiropraktik ini

Bersama-sama dengan kepala kecederaan adalah kerosakan leher. Leher kami terletak di kawasan serviks atas, yang merupakan bahagian yang tebal saraf tunjang dan anjing laut terusan tunjang. Tidak sensitif kepada kelembutan, saraf tunjang lebih kerap diabaikan. Jika ia rosak, saraf tunjang akan menjadi radang dan akan mempunyai gejala yang serupa dengan itu kerosakan otak yang sederhana.

Menyumbang dalam pengurusan kecederaan kepala, tulang melaksanakan atas manipulasi kiropraktik serviks kepada pesakit. Apabila saraf tunjang dimampatkan, fungsi badan di bawah bidang subluxations atau dislodgments struktur adalah juga terjejas. Saraf dimampatkan dan saluran darah di kepala terutamanya arteri vertebra adalah hasil daripada gejala dirasai di kepala. Apabila manipulasi serviks dilakukan, saraf dan saluran darah akan dibebaskan daripada mampatan membawa kembali aliran biasa impuls melalui saraf tunjang. Oleh itu, tanda-tanda dirasai di kepala dan leher akhirnya akan menyelesaikan.

Untuk memahami sepenuhnya skop kiropraktik kecederaan di kepala dan manfaatnya kepada kesihatan anda, lawati http://www.theminneapolischiropractors.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar