Minggu, 08 November 2015

Gejala Kulat Nail

Gejala Kulat Nail

Kulat kuku, yang juga dikenali sebagai Onychomycosis, adalah jangkitan yang boleh menjejaskan kedua-dua kuku dan kuku kaki; Walau bagaimanapun, ia adalah yang paling biasa dalam kuku kaki kerana kaki sering dalam stoking dan kasut menjadikannya persekitaran yang sihat untuk kulat berkembang. Terdapat juga empat jenis jangkitan kulat kuku yang dapat mewakili diri mereka dalam cara yang berbeza, tetapi bagi sebahagian besar akan mempunyai gejala yang sama.

Ia adalah penting untuk pergi berjumpa doktor secepat gejala pertama diiktiraf untuk mendapatkan ia dirawat tanpa ia merebak ke kuku lain. Gejala pertama yang akan dilihat apabila seseorang mempunyai kulat kuku adalah sebuah tempat yang kecil putih atau kuning pada satu kuku.

Sering kali, gejala ini tidak diiktiraf sebagai kulat kuku kerana kebanyakan orang hanya berfikir bahawa ia adalah beberapa jenis perubahan warna normal dan tidak berfikir dua kali mengenainya. Seperti kuku tumbuh begitu juga tempat ini pada kuku.

Cara terbaik seseorang boleh memberitahu jika mereka mempunyai jangkitan kulat kuku adalah jika mereka melihat bahawa ada sesuatu yang tumbuh di bawah kuku yang berwarna putih, kuning atau coklat. Bahan ini yang semakin meningkat di bawah kuku akan menjadi sukar untuk tidak notis kerana ia mempunyai bau busuk yang sangat kuat.

Itu yang berkata, kerana kulat kuku kebanyakannya menjejaskan kuku kaki, apabila seseorang notis bahawa kasut mereka tidak bau baik ia boleh menjadi idea yang baik untuk mempunyai ia diperiksa; terutamanya jika mereka melihat sesuatu pada kuku.

Jika tidak dirawat, kuku boleh mula mengangkat dari katil kuku yang mungkin akan menyebabkan sakit dan rasa tidak selesa. Ia adalah penting pada peringkat ini untuk menjaga kuku dipotong dan tidak menggunakan pemotong kuku pada kuku lain yang tidak dijangkiti sebelum benar-benar membersihkannya dengan pembasmi kuman. Sesetengah jenis kulat kuku mungkin menyebabkan beberapa luka-luka kecil atau bengkak di sekeliling kuku.

Sesetengah kuku juga boleh menjadi rapuh dan mula runtuh atau akhirnya walaupun terkeluar sepenuhnya. Sesetengah orang juga boleh melihat bahawa kuku mereka menjadi misshaped dan mempunyai jurang atau lebam pada mereka. Pada ketika ini, kita juga akan perasan bau yang tidak baik yang datang dari kuku. Jika kuku terjejas ia adalah penting untuk tidak menggigit kuku mati atau meletakkan jari berhampiran mulut kerana ini akan memindahkan jangkitan.

Kesimpulannya, ia adalah penting untuk mendapatkan rawatan apabila seorang menganggap mereka mungkin mempunyai jangkitan kulat kuku kerana jika tidak dirawat gejala hanya akan menjadi lebih buruk masa berlalu. Rawatan yang wujud datang dalam kedua-dua rawatan topikal dan bentuk pil.

Walaupun sesetengah kulat kuku mungkin tidak boleh dirawat dengan krim topikal, yang akan. Krim topikal adalah lebih selamat dalam erti kata bahawa mereka tidak mempunyai sebarang kesan sampingan. Funginix boleh berguna dalam merawat kulat kuku kerana ia akan merawat kulat dan mencegahnya daripada kembali jika digunakan di kawasan yang terjejas selama enam bulan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar