Minggu, 08 November 2015

Terapi Chiropractic: Adakah Ia Pilihan Tepat untuk anda?

Terapi Chiropractic: Adakah Ia Pilihan Tepat untuk anda?

Jika anda mengalami sakit kronik belakang, sakit kepala, dan sakit leher, tanpa ubat di sisi, beberapa sesi kiropraktik hanya boleh menjadi rawatan yang sesuai untuk anda. Chiropractic dibuat asal-usul di Negeri Amerika Syarikat kadang-kadang pada bahagian kedua abad ke-19. Ia diasaskan oleh D.D. Palmer dan kemudian anaknya, BJ Palmer, memperluaskan capaiannya sehingga abad ke-20.

Sekarang, apa sebenarnya Chiropractic? Ia adalah satu bentuk alternatif perubatan yang telah mendapat pengiktirafan sejak beberapa tahun dan kini dianggap satu kaedah yang agak selamat untuk merawat sakit biasa dan sakit. Ia digunakan secara meluas dalam rawatan gangguan muskuloskeletal khususnya yang melibatkan tulang belakang. Ia dikatakan bahawa gangguan ini, jika tidak ditangani, boleh merosakkan sistem saraf.

Chiropractic pada dasarnya mendakwa bahawa 'subluxation vertebra' mengganggu dalam kecerdasan semula jadi di dalam badan manusia. Kaedah rawatan melibatkan tiga komponen:

• Terapi manual dengan menggunakan tangan atau alat
• latihan khusus
• kaunseling untuk melaksanakan perubahan dalam gaya hidup

Jika anda biasanya tegang, anda boleh meminta chiropractor anda untuk menggunakan ultrasound, rangsangan elektrik, atau haba untuk berehat otot anda sebelum menjalani apa-apa pelarasan tulang belakang.

Kesan-kesan sampingan teknik kiropraktik adalah agak kecil dan cenderung untuk hilang dalam masa satu atau dua hari. Masalah- masalah yang dilaporkan adalah ketidakselesaan kecil dan kadang-kadang sakit yang sederhana di mana manipulasi itu dilakukan, keletihan ringan, dan sakit kepala. Terdapat keadaan mencatatkan masalah yang serius seperti cakera herniated dan kehilangan akut fungsi lumbar plexus dan saraf akar terusan tunjang.

Jika anda telah dinasihatkan manipulasi leher, memastikan bahawa chiropractor yang berpengalaman dalam teknik yang tertentu dan tahu apa yang dia lakukan. Manipulasi leher mempunyai risiko yang tinggi masalah yang serius termasuk kematian, yang jauh melebihi kebaikan yang boleh datang daripada itu!

Anda perlu memastikan bahawa chiropractor yang anda pilih adalah yang berkelayakan dan mempunyai pengalaman yang mencukupi dalam pelbagai teknik manipulasi. Sesetengah daripada mereka mempunyai sentuhan yang sangat ringan, manakala yang lain memilih untuk melakukan 'pelarasan mendalam. Kriteria yang paling penting untuk memilih chiropractor anda berada di tahap keselesaan dengan dia atau dia.

Jika chiropractor anda membuat tuntutan megah sebagai satu-satunya yang boleh melakukan teknik tertentu atau mendakwa bahawa mengancam nyawa penyakit kronik seperti kanser mudah sembuh, atau menunjukkan bahawa anda memerlukan beberapa sesi selama beberapa minggu atau bulan, anda perlu berjaga-jaga anda.

Juga, mendapatkan chiropractor anda untuk menerangkan kepada anda cara-cara dan teknik yang akan digunakan untuk menyembuhkan anda daripada masalah anda. Anda boleh memilih antara pelarasan kuasa rendah atau pelarasan mendalam yang melibatkan 'pop bersama. Anda hanya perlu pergi dengan apa yang anda rasa selesa dengan.

A chiropractor baik bertujuan untuk membetulkan masalah anda dengan sedikit sesi dan akan mengajar anda beberapa latihan yang boleh anda lakukan di rumah. Anda juga akan diberi kaunseling kepada membuat perubahan diet dan gaya hidup untuk kehidupan yang lebih sihat dan tidak menyakitkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar