Minggu, 08 November 2015

Foley kateter Untuk Kedua-dua Diagnosis dan Rawatan Inkontinens kencing

Foley kateter Untuk Kedua-dua Diagnosis dan Rawatan Inkontinens kencing

Biasanya orang tua yang mengalami pelbagai masalah kencing, seperti, tekanan perasaan, inkontinens terdesak dan inkontinen limpahan. Walau bagaimanapun, orang-orang yang telah melintasi umur 40 tahun, mungkin mengalami salah satu daripada maladies dinyatakan di atas disebabkan tabiat minum tidak sihat mereka.

Secara kebetulan apabila kelenjar prostat (yang mengelilingi uretra pada leher pundi kencing) mendapat dibesarkan, ia menekan uretra dan dengan itu mewujudkan halangan dalam aliran keluar bebas kencing dari uretra. Sebagai halangan itu menjadi lebih teruk, keadaan yang membangun di mana tidak semua air kencing dikosongkan dari pundi kencing pada masa mengganggu. Pundi kencing, bagaimanapun, terus mengisi, menghasilkan bengkak dan ketidakselesaan yang besar. Ini jenis pengekalan kencing lengkap memerlukan bantuan perubatan dengan segera. A kateter Foley (nipis, tiub silinder steril), oleh itu, dimasukkan ke dalam pundi kencing untuk mengalirkan keluar air kencing yang terkumpul dan dengan itu memberi kelegaan kepada pesakit dari keadaan yang jika tidak menyedihkan.

Dalam kes-kes yang serius, kateter tersebut ditinggalkan dalam pundi kencing untuk tempoh masa yang panjang (yang disebut sebagai 'yg tinggal kateter') untuk memastikan saliran yang biasa dan untuk memudahkan pemerlakuan berdasarkan diagnosis gejala ditemui. A kateter Foley juga digunakan untuk mengumpul hari untuk sampel hari air kencing untuk mengenal pasti yang berikut:

(i) pembangunan apa-apa jangkitan pada saluran kencing
(ii) yang tidak normal yang terdapat dalam buah pinggang, ureter, pundi kencing dan uretra
(iii) menyebabkan pembangunan penyempitan dalam salur kencing-sama ada disebabkan oleh kecederaan atau kerana tidak berbahaya pembesaran / malignan daripada kelenjar sujud dan
(iv) untuk memantau output kencing dalam kes kecederaan kepada mana-mana organ saluran kencing

Ujian juga membuang cahaya yang mencukupi pada fungsi buah pinggang - kerana jika buah pinggang tidak berfungsi dengan baik, mereka akan mengabaikan walaupun bahan kimia dan bahan-bahan yang berguna (diperlukan untuk kesihatan darah) bersama-sama dengan bahan buangan di dalam air kencing.

Langkah berjaga-jaga dalam penggunaan kateter Foley: Satu-satunya yang dapat difikirkan risiko yang berkaitan dengan penggunaan kateter Foley adalah pecahnya belon (pada akhir hujung kateter) manakala memasukkan yang sama pada uretra. Penjagaan perlu dijalankan menaikkan belon (dengan air steril) hanya selepas kateter adalah tepat di tempat di leher pundi kencing - dan dalam kes lebih awal dari itu - kerana pecah disebabkan oleh pecahnya belon dalam uretra boleh menyebabkan kesan yang serius untuk pesakit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar