Minggu, 08 November 2015

Mengapa Deodorant Asli Adakah Choice Selamat

Mengapa Deodorant Asli Adakah Choice Selamat

Deodoran adalah penting produk penjagaan peribadi bagi kebanyakan kita. Ia adalah sesuatu yang kita bergantung kepada untuk menjaga ketiak kami bau percuma, walaupun mungkin ada beberapa soalan tentang keselamatan beberapa bahan-bahan. Sesetengah deodoran juga antiperspirants, yang bermakna mereka membantu untuk menghentikan peluh atau mengurangkan rasa basah. Walaupun ini tidak benar-benar menghalang anda daripada berpeluh walaupun.

Ini adalah satu perkara yang baik, kerana anda perlu berpeluh, dan ketiak anda adalah salah satu tempat yang anda berpeluh dari yang paling. Inilah sebabnya mengapa bau membangun. Bakteria cenderung untuk mengumpul dalam panas, tempat-tempat gelap. Ketiak anda adalah tempat pembiakan yang sesuai untuk bakteria, dan apabila ia membina ia mula mempunyai bau yang tidak menyenangkan.

Kebanyakan jenama komersil deodoran malangnya mengandungi beberapa bahan-bahan yang boleh dipersoalkan. Yang pertama ini adalah bahan-bahan aluminium. Aluminium telah dikaitkan dengan pelbagai masalah kesihatan, termasuk kanser payudara dan Alzheimer.

Aluminium adalah logam, dan ia tidak mempunyai perniagaan yang atas atau di dalam badan kita. Semua yang kita memohon kepada bahagian luar badan kita akhirnya berakhir dalam badan kita juga. Aluminium mempunyai penggunaan di dalam tubuh manusia, dan oleh itu ia mudah disimpan di dalam pelbagai bidang kerana ia tidak digunakan.

Sebab aluminium digunakan dalam deodoran antiperspirant adalah bahawa ia membantu untuk menghalang seseorang daripada berpeluh dengan menghalang kelenjar peluh. Ia adalah bahan yang sangat murah, dan juga mempunyai berat yang sangat sedikit, sehingga mudah untuk dimasukkan ke dalam produk-produk penjagaan badan. Ia digunakan dalam perkara lain yang biasa seperti bedak bayi, ubat buasir, antasid, semburan hidung dan banyak lagi.

Logam berat seperti aluminium cenderung untuk mengumpul lemak badan kita, di mana mereka boleh mempunyai kesan yang buruk kepada fungsi organ. Ia juga berkumpul di dalam buah pinggang, hati, otak, tiroid dan paru-paru. Pendedahan aluminium yang berlebihan juga dikaitkan dengan penyakit Parkinson, penyakit hati, hiperaktif, perut dan ulser usus dan pelbagai isu-isu kesihatan yang lain yang membimbangkan.

Satu lagi bahan yang biasa dijumpai dalam deodoran komersil parabens. Parabens adalah sebuah keluarga daripada bahan pengawet kimia yang membantu memanjangkan jangka hayat deodoran dan lain-lain produk penjagaan badan. Parabens telah dikaitkan dengan gangguan hormon pada lelaki dan wanita. Mereka juga telah dikaitkan sebagai karsinogen (kanser ejen menyebabkan).

Phthalates adalah satu lagi keluarga kimia yang digunakan dalam deodoran dan antiperspirants, khususnya jika mereka berada dalam bentuk pepejal. Ini adalah ejen liat, bermakna ia membantu untuk menegangkan dan tahan bahan bersama-sama baik untuk konsisten yang lebih seragam.

Phthalates telah dikawal selia sebagai pencemar alam sekitar, namun mereka masih boleh didapati dalam banyak produk penjagaan diri yang biasa kita gunakan hari ini. Mereka telah dikaitkan dengan endokrin (hormon) gangguan dan didapati menyebabkan keabnormalan sistem pembiakan dalam kajian.

Propylene glycol ialah bahan yang digunakan dalam banyak deodoran kukuh juga. Malah, ia adalah banyak kali disenaraikan sebagai bahan pertama. Walaupun ia dikategorikan sebagai selamat untuk digunakan dalam kosmetik, seseorang mungkin mahu pendekatan bahan ini dengan berhati-hati juga.

Propylene glycol dalam kuantiti yang besar juga boleh menyebabkan hati dan kerosakan buah pinggang. Ia adalah minyak mineral dan oleh itu digunakan dalam produk seperti bahan antibeku. Ia digunakan untuk meningkatkan penyerapan dan juga sebagai humectant, untuk membantu meluncur produk dengan lebih baik.

Ia meningkatkan penyerapan, jadi menggunakan ini bersempena dengan bahan-bahan seperti aluminium, parabens dan phthalates adalah perkara tertentu. Propylene glycol juga termasuk dalam sejumlah besar makanan yang diproses, membuat pendedahan kami ini agak besar untuk memulakan.

Jika anda benar-benar ingin mendapatkan deodoran semulajadi, ia mungkin sukar untuk mencari satu tanpa sebarang bahan kimia. Terdapat banyak bahan-bahan yang benar-benar selamat dan semula jadi yang membantu untuk menghentikan bau. Ia hanya satu perkara untuk mencari satu yang anda suka dan melekat dengannya untuk kesihatan anda dan kesihatan keluarga anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar