Minggu, 08 November 2015

Glaukoma dan Marijuana Perubatan

Glaukoma dan Marijuana Perubatan

Ganja perubatan adalah biasa pada tahun 1800 di seluruh dunia. Ia adalah pelega kesakitan utama sebelum ibuprofen telah dicipta. Pada kenyataannya, Malaysia telah membuat penggunaan ganja haram melalui Akta Cukai Marijuana 1937, dengan lawan bicaranya delegasi Persatuan Perubatan Amerika. Glaukoma adalah semata-mata satu penyakit yang banyak orang yang dijamin akan dapat dibantu oleh ganja perubatan.

Glaukoma adalah keadaan di mana terdapat peningkatan dalam kuasa bola mata yang boleh bertukar menjadi masalah penglihatan. Ia memberi kesan kepada ramai orang. Lebih-lebih lagi, ia tidak mempunyai tanda-tanda amaran di negeri-negeri awal. Kehilangan penglihatan adalah disebabkan oleh kerosakan pada saraf optik, yang bertanggungjawab untuk membawa imej dari mata ke otak. Sehingga kini, tidak ada ubat. Kembali pada awal 70-an, kajian telah dijalankan bahawa ganja perubatan terbukti menurunkan IOP, baik dari mereka yang mempunyai glaukoma dan mereka yang IOP normal. Berikutan itu, Institut Mata Kebangsaan disokong kajian yang menunjukkan ganja benar-benar mengurangkan IOP apabila ditadbir secara lisan, secara intravena atau melalui merokok.

Ganja didapati mengurangkan kuasa mata. Sambil mengakui bahawa pakar akan dapat mencadangkan preskripsi alternatif untuk merawat penyakit ini, kesan preskripsi yang dicadangkan kehilangan kesan dalam masa. Ahli-ahli sains cuba untuk memajukan satu ubat baru bergantung kepada ganja dalam merawat glaukoma. Walaupun beberapa pakar dan pesakit menegaskan keberkesanannya, pentadbiran tanpa ragu-ragu berbeza. Marijuana dikenali sebagai salah satu bahan yang paling berbahaya tanpa penggunaan ubat-ubatan dibezakan.

Keupayaan ganja perubatan untuk menjatuhkan kuasa antara dengar ditemui pada tahun 70-an lewat oleh pesakit yang berbeza dan pakar. Banyak pesakit mengekalkan visi mereka manakala merokok sejumlah besar ganja terapeutik apabila ubat standard gagal. Sebilangan besar orang-orang menjamin bahawa glaukoma adalah salah satu penyakit yang akan dapat keuntungan daripada penggunaan rumpai. Namun, terdapat masih menjadi perdebatan mengenai kesahihan dalam merawat penyakit ini. Glaukoma kedudukan sebagai salah satu sebab yang paling kerap untuk menggunakan ganja perubatan dan salah satu daripada tanda-tanda yang kerajaan sekali diberi kebenaran untuk penggunaannya. Walau bagaimanapun, pada masa ini, hanya enam belas negeri telah sisi undang-undang penggunaan ganja perubatan untuk tujuan perubatan. Penggunaan ini dikawal dengan mengeluarkan kad ganja perubatan untuk pesakit dengan cadangan doktor dan preskripsi. Selain itu, dalam beberapa kes pesakit dibenarkan untuk memupuk hem mereka sendiri untuk kegunaan perubatan semata-mata.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar